De hemel boven Parijs

De hemel boven Parijs is begin september 2014 bij uitgeverij Cossee verschenen en werd genomineerd voor de Bronzen Uil, de Opzij Literatuurprijs, de ANV Debutantenprijs, en de Anton Wachterprijs, en stond op de longlists van de Gouden Boekenuil en de Libris Literatuur Prijs.

Quotes uit de pers, in chronologische volgorde:

“Dit is de Nederlandse Stoner. Het heeft dezelfde toon, fantastisch geschreven, heel schrijnend. (…) Je herleest passages omdat ze zo mooi geformuleerd zijn. (…) Prachtige woorden, niet clichématig, echt nieuw, een nieuw soort beeldspraak. Ik vond het een superroman.” Wim Daniëls, Radio I, De Nieuws BV, 09-02-2015

 

“Dit sterke debuut zoekt eerder aansluiting bij de traditie van het Literaire Existentialisme dan bij het Postmodernisme of Post-Postmodernisme. Ik bedoel: de protagonisten stellen een daad.” – ‘Spiegelen’, Martijn Knol, Tirade.nu, 05-01-2015

 

“Verhalen vertellen kan Hofstede. (…) Ze heeft talent, deze roman herbergt een belofte. Voor de personages, maar ook voor Hofstede als romancier.” – ‘Ridder te paard en jonkvrouwe in nood‘, Guus Bauer, Tzum, 31-12-2014

 

“Niet-schools, niet-regelmatig, niet-voorspelbaar. De schrijfster is jong, maar haar psychologie is rijp – de angst van Fie om zich aan iemand te committeren wordt erg sterk beschreven – en haar verbeelding groot. (…) Opvallend zintuiglijk proza schrijft ze … Parijs komt warm en levendig op de bladzijdes tot leven, ik krijg er heimwee van. Niet-bang, dat is deze debutante vooral. (…) Het is ook fijn als een schrijver niet lijdt aan smetvrees, haar nek uitsteekt met een boek dat zich laat lezen als een unverfroren en intelligente romance.” – ‘Heimwee naar Parijs‘, Marja Pruis, De Groene Amsterdammer, 14-12-2014

 

“Gekwetste leraar en stugge student, dat kan maar een kant op. Toch is dat niet wat je krijgt. (…) De hemel boven Parijs is een prachtig debuut dat echt nieuwsgierig maakt naar meer. Het verhaal ontroert, het verrast door de grote kennis van de in het verhaal verweven kunst(geschiedenis), het trekt je mee door de emoties en het gevoel dat in alle zinnen ligt. De schrijfstijl en het verhaal doen denken aan Stoner van John Williams, maar De hemel boven Parijs is anders, levendiger. (…) Een geweldig boek.” – Daisy Bakker, De Leesfabriek, 4 december 2014.

 

“Wie er zo’n duidelijk idee van literatuur op nahoudt, belast haar debuut met de nodige verantwoordelijkheid. Maar daar is Hofstede aardig tegen bestand. De hemel boven Parijs laat zien dat haar reflecties over wat literatuur is Hofstede geen kwaad hebben gedaan. Het is te zien dat ze de mogelijkheden van de literaire vorm benut. (…) Hofstede laat de werkelijkheid en Oliviers pijnlijke herinneringen aan Mathilde geraffineerd door elkaar heen lopen [en heeft] voor een debutant zonder meer een weldadig vaste greep op haar materiaal. Ze roept de wisselende stemmingen, de twijfels, hallucinaties en onbewuste neigingen van haar personages overtuigend op. (…) De hemel boven Parijs is een overtuigende roman over mislukken en durven.” – Carel Peeters, ‘De allure van een mislukking. De hemel boven Parijs van Bregje Hofstede’, Tirade 456, november 2014.

 

“Als ik eind december de balans opmaak van mijn leeservaringen in 2014, zal de debuutroman van Bregje Hofstede zonder twijfel in de top vijf belanden. Hofstede is een tamelijk jonge  schrijfster (geboren in 1988) die toch al beschikt over een eigenzinnige, herkenbare schrijfstijl, die ze met een vanzelfsprekend soort gemak hanteert. Daarbij snijdt ze serieuze kwesties aan, die raken aan grote, existentiële thema’s: vrijheid, verantwoordelijkheid, liefdesverbintenissen.” – Tjerk de Reus, “Alles waar hij bang voor was”, 1 november 2014, Friesch Dagblad.

 

“Prachtig. Wat een verrijking van het schrijverslandschap!” @KoopsBoeken

 

“Deze roman is niet alleen een psychologisch en verontrustend liefdesverhaal. Olivier en Fie discussiëren namelijk ook veel over kunst, meer bepaald over wanneer een kunstwerk voltooid en volmaakt is (…) waardoor het boek een diepere dimensie krijgt. (…) Met ‘De hemel boven Parijs’ heeft Hofstede een debuut geschreven waar we stiekem jaloers op zijn.” – Sarah Verhasselt, De kunst van de herinnering, 13 oktober 2014, Cutting Edge. ****

 

“Het slot van de roman is verrassend, tegenintuïtief, en het versterkt het vermoeden dat Hofstede niet alleen gespeeld heeft met het Pygmalionverhaal – (…) Nee, ze heeft het bewerkt.” – Daan Stoffelsen, De Revisor, 29 september 2014 (Alsof Pygmalion vrouw wilde worden)

 

“Een voortreffelijk debuut … Zonder het te benoemen, verwoordt ze het herkenbare onderhuidse melancholische gevoel dat pijn doet, maar tegelijkertijd ook prettig is. Het is niet de enige emotie die Hofstede perfect weet te verwoorden. Het is meer dan duidelijk. Hofstede is een literair talent om in de gaten te houden.” Rosalien Koster, Leeuwarder Courant & Dagblad van het Noorden, 26 september 2014 (Als die oude liefde – Dagblad van het Noorden)

 

“De hemel boven Parijs is een gedroomd debuut: volwassen van toon, vol scherpe observaties, sterk van structuur. Over de (grote) liefde en het wankele pad daar naartoe schreven velen al eerder. Bregje Hofstede voegt daar een puur en tegelijk doordacht liefdesverhaal aan toe.” – Lies Schut, De Telegraaf, 19 september 2014 (Gedroomd debuut Bregje Hofstede – De Telegraaf) ****

 

“Intelligent. Beeldend. Ontroerend. Met vaste pen geschreven. En niet in de laatste plaats een wonderschoon liefdesverhaal. (…) De hemel boven Parijs is een droomdebuut.” – Marjon Kok, 19 september 2014, Wegener kranten. (Debuut waaraan je niet ontkomt – Tubantia)

 

“Hofstedes debuut is opvallend verzorgd; rustige opbouw, op de juiste momenten zet ze de vaart erin, zoals met een verslag van een rugbywedstrijd. De zinnen zijn nooit te lang, er is geen kromme of onjuiste formulering te vinden, en ook de metaforen zijn goed gekozen.” – Persis Bekkering, 20 september 2014, De Volkskrant. (Debuut is zorgvuldig geschreven, maar daardoor ook een beetje schools – de Volkskrant) ***

 

“De hemel boven Parijs is een droomdebuut: alles klopt! Bregje Hofstede heeft een eigenwijze stijl, die opvalt door originele beeldspraak en verrassende woordkeus. (…) een fantastisch leesclubboek” – Leesverslag van Jannie Trouwborst, Mijn Boekenkast, 5 september 2014

 

“Een doordacht en invoelend verhaal over de aantrekkingskracht van het verleden. (…) Hier toont Hofstede haar meesterschap.” – Jesse van Amelsvoort, 8weekly ****

 

Interview door Emmi Schumacher, Cutting Edge

 

Interview in de Volkskrant, Rob Gollin, 5 september 2014 Vroeg boeken – de Volkskrant

 

“Parijs is een openluchtmuseum, niets verandert daar. Dat raakte me. Dat gegeven heb ik vertaald naar mijn hoofdpersonage Olivier.” – De Boekenkrant, Interview door Yonina Spijker en Elisabeth van Nimwegen, 4 september 2014

 

Bol.com – “Elegant debuut over durf, keuzes maken en eeuwige druk van buitenaf” – Janneke Siebelink, 11 augustus 2014

 

“De hemel boven Parijs, het schitterende debuut van Bregje Hofstede, verzachtte mijn gemoed direct. In 1 woord: zinnelijk. Zo knap! Een boek dat je zelf zou willen hebben geschreven.” – Janneke Siebelink

Interview op Radio 1, 11 september 2014. Het radiofragment is hier terug te luisteren, en zelfs te bekijken.

Bregje Hofstede leest voor, video door Stijn Stumpel.